Listopad 2024
11. – 15.11. 2024 Veverka Čiperka, sbírá sladká jadérka
Jak si žijí zvířátka v zimě? Toto oblíbené téma čekalo na děti v pondělí, a provázelo je po celý týden. Našim záměrem bylo především dětem představit obyvatele lesa a jeho blízkého okolí. Les je domovem pro různé druhy zvířat, proto jsme si nejdříve připomněli rozdíly mezi lesy jehličnatými x listnatými. Demonstrační obrázky nám posloužily k pojmenování vybraných druhů, jejich popisu, včetně pokrytí těla. A nejen to, všímali jsme si jinakostí mezi zvířaty. Vyprávěli jsme si o způsobu přezimování, jejich obživě během zimních měsíců. Seznámili jsme s novými pojmy krmelec x krmítko. Zamysleli jsme se, jak můžeme v zimě zvířátkům přilepšit. V interaktivní knize Svět zvířat jsme čerpali nové informace. Nechyběla ani práce s pohádkou, ve které vystupují zvířátka. Nejdříve jsme si poslechli pohádku Boudo, budko. Prostřednictvím úkolů k textu jsme ověřili porozumění děje. Řešili jsme dějovou posloupnost. Na modelových situacích pohádky jsme se pokusili hledat vzájemnou pomoc a respekt. Z pohádky jsme si odnesli ponaučení o přátelství, pomoci, i další zkušenost s jednoduchou dramatizací. Hlavní roli hráli během celého týdne medvědi. Výtvarná činnost, a pohybová říkanka byla inspirovaná jejich životem. Během celého týdne jsme si osvojovali poznatky o volně žijících zvířatech, rozvíjeli pohybové a zrakové vnímání.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – medvědi – práce s látkou, malba temperovou barvou
Tematicky laděné aktivity
Názorně – demonstrační materiál – procvičujeme oblast časoprostorové orientace nahoře – dole, první – poslední
Práce s pohádkou Boudo, budko
4.11. – 8.11. 2024 Když je Martin v kalendáři, první vločky přiletí
Začátek listopadu je u nás v MŠ tradičně věnován svátku sv. Martina, který zaujímá v kalendáři svoje místo 11.listopadu. Svátek je spojován s první sněhovou nadílkou. Našim cílem bylo představit tradici přechodu podzimu a zimy. Celý týden jsme pracovali s příběhem o sv. Martinovi. Seznámili jsme se s postavou sv. Martina. Prostřednictvím krátké dramatizace, kterou je tento svátek opředen, jsme rozvíjeli v dětech ohleduplný přístup k druhým lidem. Dozvěděli jsme se nové zajímavosti o jeho životě. Tento svátek jsme si zpříjemnili nácvikem nové písně Už Martin na bílém koni, kterou děti doprovodily na rolničky. Odpradávna je tento svátek dnem hostin a radovánek. Martinskému stolu kraluje nejen husí maso, ale i pečivo. Při praktických činnostech jsme si vyzkoušeli jeden druh z martinských pokrmů. Ze slaného těsta jsme vyvalovali a motali rohlíčky do tvaru podkovy. Rohlíčky jsme třídili, počítali i porovnávali. Výtvarná činnost byla zacílena na správnou techniku a práci s vodovými barvami. Děti si volily zimní odstíny, barvy zapouštěly do klovatiny. V uplynulém týdnu jsme se snažili předávat dětem tradice a zvyky, pochopit jejich význam prostřednictvím vzdělávací nabídky, která byla upravena dle věku dítěte.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – zapouštění vodových barev do klovatiny, lepení šablony a vaty
Tematicky laděné aktivity
Matematická pregramotnost – třídíme, porovnáváme dle zadaných kritérií
Čekání na Martina jsme si zkrátili při pohybových a smyslových hrách