Přeskočit na obsah Přeskočit na navigaci Přeskočit na navigaci

Říjen 2024

Na podzim je čilo v lese, každý houbař se jen třese – 29. 10. – 1. 11.

Tento týden se stále zabýváme lesem, ale kromě stromů se děti seznámily se základními druhy hub. Byly poučeny o bezpečnosti jejich sběru. V rámci grafomotoriky byly procvičeny horní a dolní oblouky při malování tvaru houby. Děti výtvarně ztvárnily hřib. Zrakové, matematické i předčtenářské schopnosti byly procvičeny individuálně v rámci vyplňování pracovních listů. Pohybové činnosti provázelo houbaření nebo podzimní počasí, kdy děti zdokonalují svoji lokomoci, správné držení těla s důrazem na protahovací a dechové cviky.

Jelikož nastává ,,dušičkový“ čas, tak byla i dětem jemným způsobem vysvětlena tradice památky zesnulých.

Výtvarné a pracovní činnosti

 

Individuální řízené činnosti předmatematické a prostorové orientace

   

Hravé aktivity pro rozvoj jemné motoriky a propojení hemisfér mozku

 

 

Další řízené činnosti pro rozvoj řeči, logického myšlení a ukotvení barev

Pohybové aktivity zaměřené na střed těla a rovnováhu

Podzimní práce na zahradě MŠ

 

Létá listí mezi stromy, poletuje mezi domy – 21. – 25. 10. 2024

20.10. 2024 byl Den stromů, proto jsme tento týden navázali na téma Stromy. Děti rozlišovaly stromy listnaté a jehličnaté, snažily se některé pojmenovat a poznat. Povídali jsme si o tom, co vidíme v lese, jak se v lese chováme, či nechováme. Třídili jsme kaštany, žaludy, šišky a listy, při čemž jsme procvičili předmatematické dovednosti. Z nasbíraných kaštanů jsme zkoušeli skládat dle vlastní fantazie, nebo dle předlohy. Ve výtvarné práci jsme využili barvy a přírodniny – listy a jehličí k vytvoření stromů. Děti se seznámily s novou písničkou a básničkou o dracích.

Při cvičení jsme vyrazili ,,Na houby“ a s ,,Trpaslíky na podzim“ jsme se podívali do říše trpaslíků. – lokomoční cviky jsme zaměřili na skoky, poskoky, lezení, běhání, dřep, cvičení s padákem, cvičení s obručemi.

Výtvarná a pracovní činnost

    

Lokomoční cvičení, pohybové 

Kaštánkové skládání

Aktivity a hry dětí

 

Fouká, fouká, podzim si brouká – 14. – 18. 10. 2024

Podzim je v plném proudu a na toto téma jsme se nyní zaměřili. Děti si osvojily jednoduché poznatky o proměnách v přírodě, zopakovaly roční období a určovaly typické znaky podzimu. Shrnuli jsme již dřívější získané informace, u čehož byla procvičena paměť a řečové schopnosti dětí. Naučili jsme se novou básničkou Podzim a opakovali písničky. Dále jsme si povídali o počasí a povětrnostních podmínkách, s kterými souvisí také oblíbené pouštění draků. Ti nás motivačně provázeli celý týden.

Děti si v rámci výtvarné chvilky vyrobily a ozdobily svého papírového draka podle vlastní fantazie. Jemnou motoriku mohly děti trénovat i při namotávání dračích ocásků nebo manipulaci s kaštany.

Během pohybových činnosti se zaměřujeme na lokomoční prvky. Děti cvičily se stuhami, skákaly snožmo přes obruče jako přes kaluže, společně manipulovaly s padákem, prováděly masáž chodidel při chůzi po kaštanech a u všeho byl kladen důraz na správné dýchání. Zařazujeme do cvičení i prvky z jógy sloužící především ke správnému držení a vnímání těla, protažení a relaxaci. 

Každý den děti procvičovaly motoriku mluvidel spojenou s grafomotorikou. Děti procvičily barvy a počítání do 10, když třídily mašličky pro draky.

Výtvarné aktivity

    

Pohybové aktivity

 

   

Grafomotorika

Další řízené činnosti

 

Zážitkem pro děti bylo kouzelnické představení pana Krejčího.

V pátek jsme společně vytvořily plakát jabloně ke Dni stromů, se kterým se zapojíme do soutěžní akce ,,Plody ovocných stromů“ v ZŠ Strážek.

 

 

Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla – zelenina 7. 10. – 11. 10. 2024

S dětmi jsme zkoumali změny týkajících se dozrávání plodů v přírodě a s jejich sklizní. Naučili jsme se zeleninu pojmenovat, roztřídit ji podle barvy, podle velikosti, ale procvičili ji i ostatními smysly – hmatem a čichem. Vyzkoušeli jsme třídit zvlášť ovoce a zvlášť zeleninu. Vysvětlili jsme si význam zeleniny pro člověka. Z PET víček jsme vyzkoušeli poskládat tvary zeleniny. Zaměřili jsme se také na  zrakové vnímání – hledali jsme stíny zeleniny, obrázky zeleniny po třídě, poznávali co se změnilo, přiřazovali skutečnou zeleninu k obrázkům.  Procvičovali jsme řadovou posloupnost s pojmy vedle, před, za, na začátku, apod

Z Výtvarných a pracovních činností jsme tvořili z přírodnin, které si děti přinesly do MŠ a u dětí jsme rozvíjeli fantazii a představivost. ,,Zavařovaly“ zeleninu do sklenic, kde děti při práci využily pastelky a nůžky.

Při práci dbáme na správné sezení u stolu, správný úchop pastelek a správný úchop nůžek při stříhání.

Každý den cvičíme před svačinou, zaměřujeme se na rozvoj hrubé motoriky a na přirozený pohyb dětí.

Výtvarné činnosti

Tvoření z přírodnin

Zelenina – rozhovory a aktivity

Spontánní hry dětí

 

 

Přišel podzim, hrušky zrají, jablka se červenají – 30. 9. – 4. 10. 2024

Začal podzim, brambory jsou zorány a v sadech se začíná sklízet ovoce. Toto téma si děti v rámci environmentální výchovy prozkoumaly svými smysly. Na ovoci pozorovaly barvu, velikost, váhu, povrch, ale také i chuť. Děti byly seznámeny se všemi druhy ovoce. Rozdělili jsme ho na exotické a pěstující v naší zemi. To bylo dále rozděleno na ovoce zrající v létě a na podzim.

Jablko a hrušku si děti mohly ztvárnit výtvarnou technikou tupování vatovými tyčinkami, kdy byl kladen důraz na prolínání a míchání barev podle vnímání reálného vzoru. V rámci motivace, uvolnění ruky a dechového cvičení mohly děti malovat i prsty a ztvárnit tak podzimní vítr, u čehož se prohloubila také dětská fantazie.

Naučili jsme se krátkou písničku Trháme jablíčka, ke které byly zařazeny protahovací cviky. Pohybová koordinace těla byla zdokonalena při cvičení s jablíčky, malými plastovými míčky nebo overbally, kdy se děti učily spolupracovat ve dvojici.

Dále byly s dětmi procvičeny předmatematické schopnosti, prostorová orientace a motorika mluvidel.

V rámci neřízených činností děti hrály námětové hry na obchod s ovocem nebo zahradničení.

Celý týden byl kladen důraz na důležitost ovoce pro člověka.

A v příštích dnech navážeme na neméně důležitou zeleninu.

Během týdne v naší třídě probíhá také praxe studentky Simony Mojžíšové, což je pro děti příjemné zpestření.

Výtvarné činnosti

Environmentální a polytechnická výchova – procvičeny smysly, výroba ovocného špízu

Pohybové aktivity

Aktivity s praktikantkou 

Námětové hry