Říjen 2024
Na podzim je čilo v lese, každý houbař se jen třese – 29. 10. – 1. 11.
Tento týden se stále zabýváme lesem, ale kromě stromů se děti seznámily se základními druhy hub. Byly poučeny o bezpečnosti jejich sběru. V rámci grafomotoriky byly procvičeny horní a dolní oblouky při malování tvaru houby. Děti výtvarně ztvárnily hřib. Zrakové, matematické i předčtenářské schopnosti byly procvičeny individuálně v rámci vyplňování pracovních listů. Pohybové činnosti provázelo houbaření nebo podzimní počasí, kdy děti zdokonalují svoji lokomoci, správné držení těla s důrazem na protahovací a dechové cviky.
Jelikož nastává ,,dušičkový“ čas, tak byla i dětem jemným způsobem vysvětlena tradice památky zesnulých.
Výtvarné a pracovní činnosti
Individuální řízené činnosti předmatematické a prostorové orientace
Hravé aktivity pro rozvoj jemné motoriky a propojení hemisfér mozku
Další řízené činnosti pro rozvoj řeči, logického myšlení a ukotvení barev
Pohybové aktivity zaměřené na střed těla a rovnováhu
Podzimní práce na zahradě MŠ
Létá listí mezi stromy, poletuje mezi domy – 21. – 25. 10. 2024
20.10. 2024 byl Den stromů, proto jsme tento týden navázali na téma Stromy. Děti rozlišovaly stromy listnaté a jehličnaté, snažily se některé pojmenovat a poznat. Povídali jsme si o tom, co vidíme v lese, jak se v lese chováme, či nechováme. Třídili jsme kaštany, žaludy, šišky a listy, při čemž jsme procvičili předmatematické dovednosti. Z nasbíraných kaštanů jsme zkoušeli skládat dle vlastní fantazie, nebo dle předlohy. Ve výtvarné práci jsme využili barvy a přírodniny – listy a jehličí k vytvoření stromů. Děti se seznámily s novou písničkou a básničkou o dracích.
Při cvičení jsme vyrazili ,,Na houby“ a s ,,Trpaslíky na podzim“ jsme se podívali do říše trpaslíků. – lokomoční cviky jsme zaměřili na skoky, poskoky, lezení, běhání, dřep, cvičení s padákem, cvičení s obručemi.
Výtvarná a pracovní činnost
Lokomoční cvičení, pohybové
Kaštánkové skládání
Aktivity a hry dětí
Fouká, fouká, podzim si brouká – 14. – 18. 10. 2024
Podzim je v plném proudu a na toto téma jsme se nyní zaměřili. Děti si osvojily jednoduché poznatky o proměnách v přírodě, zopakovaly roční období a určovaly typické znaky podzimu. Shrnuli jsme již dřívější získané informace, u čehož byla procvičena paměť a řečové schopnosti dětí. Naučili jsme se novou básničkou Podzim a opakovali písničky. Dále jsme si povídali o počasí a povětrnostních podmínkách, s kterými souvisí také oblíbené pouštění draků. Ti nás motivačně provázeli celý týden.
Děti si v rámci výtvarné chvilky vyrobily a ozdobily svého papírového draka podle vlastní fantazie. Jemnou motoriku mohly děti trénovat i při namotávání dračích ocásků nebo manipulaci s kaštany.
Během pohybových činnosti se zaměřujeme na lokomoční prvky. Děti cvičily se stuhami, skákaly snožmo přes obruče jako přes kaluže, společně manipulovaly s padákem, prováděly masáž chodidel při chůzi po kaštanech a u všeho byl kladen důraz na správné dýchání. Zařazujeme do cvičení i prvky z jógy sloužící především ke správnému držení a vnímání těla, protažení a relaxaci.
Každý den děti procvičovaly motoriku mluvidel spojenou s grafomotorikou. Děti procvičily barvy a počítání do 10, když třídily mašličky pro draky.
Výtvarné aktivity
Pohybové aktivity
Grafomotorika
Další řízené činnosti
Zážitkem pro děti bylo kouzelnické představení pana Krejčího.
V pátek jsme společně vytvořily plakát jabloně ke Dni stromů, se kterým se zapojíme do soutěžní akce ,,Plody ovocných stromů“ v ZŠ Strážek.
Ovoce a zelenina, to je zdraví, to je síla – zelenina 7. 10. – 11. 10. 2024
S dětmi jsme zkoumali změny týkajících se dozrávání plodů v přírodě a s jejich sklizní. Naučili jsme se zeleninu pojmenovat, roztřídit ji podle barvy, podle velikosti, ale procvičili ji i ostatními smysly – hmatem a čichem. Vyzkoušeli jsme třídit zvlášť ovoce a zvlášť zeleninu. Vysvětlili jsme si význam zeleniny pro člověka. Z PET víček jsme vyzkoušeli poskládat tvary zeleniny. Zaměřili jsme se také na zrakové vnímání – hledali jsme stíny zeleniny, obrázky zeleniny po třídě, poznávali co se změnilo, přiřazovali skutečnou zeleninu k obrázkům. Procvičovali jsme řadovou posloupnost s pojmy vedle, před, za, na začátku, apod
Z Výtvarných a pracovních činností jsme tvořili z přírodnin, které si děti přinesly do MŠ a u dětí jsme rozvíjeli fantazii a představivost. ,,Zavařovaly“ zeleninu do sklenic, kde děti při práci využily pastelky a nůžky.
Při práci dbáme na správné sezení u stolu, správný úchop pastelek a správný úchop nůžek při stříhání.
Každý den cvičíme před svačinou, zaměřujeme se na rozvoj hrubé motoriky a na přirozený pohyb dětí.
Výtvarné činnosti
Tvoření z přírodnin
Zelenina – rozhovory a aktivity
Spontánní hry dětí
Přišel podzim, hrušky zrají, jablka se červenají – 30. 9. – 4. 10. 2024
Začal podzim, brambory jsou zorány a v sadech se začíná sklízet ovoce. Toto téma si děti v rámci environmentální výchovy prozkoumaly svými smysly. Na ovoci pozorovaly barvu, velikost, váhu, povrch, ale také i chuť. Děti byly seznámeny se všemi druhy ovoce. Rozdělili jsme ho na exotické a pěstující v naší zemi. To bylo dále rozděleno na ovoce zrající v létě a na podzim.
Jablko a hrušku si děti mohly ztvárnit výtvarnou technikou tupování vatovými tyčinkami, kdy byl kladen důraz na prolínání a míchání barev podle vnímání reálného vzoru. V rámci motivace, uvolnění ruky a dechového cvičení mohly děti malovat i prsty a ztvárnit tak podzimní vítr, u čehož se prohloubila také dětská fantazie.
Naučili jsme se krátkou písničku Trháme jablíčka, ke které byly zařazeny protahovací cviky. Pohybová koordinace těla byla zdokonalena při cvičení s jablíčky, malými plastovými míčky nebo overbally, kdy se děti učily spolupracovat ve dvojici.
Dále byly s dětmi procvičeny předmatematické schopnosti, prostorová orientace a motorika mluvidel.
V rámci neřízených činností děti hrály námětové hry na obchod s ovocem nebo zahradničení.
Celý týden byl kladen důraz na důležitost ovoce pro člověka.
A v příštích dnech navážeme na neméně důležitou zeleninu.
Během týdne v naší třídě probíhá také praxe studentky Simony Mojžíšové, což je pro děti příjemné zpestření.
Výtvarné činnosti
Environmentální a polytechnická výchova – procvičeny smysly, výroba ovocného špízu
Pohybové aktivity
Aktivity s praktikantkou
Námětové hry