Listopad 2024
25. – 29.11. 2024 Člověk, ten má smyslů pět, znám je všechny nazpaměť
V závěru měsíce jsme sbírali další informace o lidském těle. Konkrétně jsme se věnovali našim 5 důležitým zázrakům – neboli smyslům našeho těla. Prostřednictvím nabízených aktivit jsme procvičili naše čichové, zrakové, chuťové, sluchové i hmatové vnímání. O každém z nich jsme si povídali. Zmínili jsme, kde sídlí, i jejich nezastupitelnou důležitost. Nejdříve jsme se zabývali hmatovým vnímáním. Pokusili jsme hádat předměty podle hmatu, seznámili se s úpravou povrchu hrubý x hladký x ostrý. Uvědomili jsme si, že ruce má pouze člověk. Zrakové vnímání jsme trénovali U Kimovy hry. Porovnávali jsme barvu našich očí. U poznávání sluchu děti rozlišovaly krátké a dlouhé tóny, na které zkusily pohybově reagovat. Zahráli jsme si hru Na Kukačky a hádali podle sluchu. V průběhu týdne jsme si povídali u svačinky o chuti. U artikulačního cvičení jsme procvičili nositele chuti, jazyk. Děti si uvědomily, jak je pro člověka smyslové vnímání důležité. V pátek jsme si přiblížili nadcházející období adventu. Hlavním znakem a symbolem je adventní věnec. Seznámili jsme se, proč jsou jeho součástí čtyři svíčky, a co představují. Od pondělí se budeme tomuto kouzelnému období věnovat, zahrneme pestré aktivity, které pomohou dětem lépe přiblížit zvyky a tradice adventu.
Z nabízených aktivit:
Výtvarná činnost Na téma: Mikuláš je za dvěřmi
Aktivity na procvičení smyslového vnímání
Adventní tvoření s rodiči
18. – 22.11. 2024 Dvě ruce máme, s nimi zatleskáme
Tento týden jsme poznávali zázraky lidského těla. Do tématu nás uvedli krátkou dramatizací pejsek s kočičkou. Děti v MŠ jsou ve fázi, kdy jsou přirozeně zvědavé a rády objevují svět kolem sebe. V tomto týdnu jsme se dozvěděli spoustu nových informací. Zahráli jsme si na detektivy a pátrali, jak naše tělo vypadá, a jak funguje. Dozvěděli jsme se, že základem těla je kostra. Slovní zásobu jsme obohatili o některé části těla. Popsali jsme si vývojové etapy člověka. Seznámili jsme se s básní od Fr. Hrubína – Paleček, díky které jsme procvičili naše prsty, jejich názvy, i práci s číselnou osou 1-5. Naši pozornost jsme věnovali také dutině ústní, především správné hygieně zubů. Zkoumání lidského těla nabízí spoustu příležitostí pro učení i rozvoj dovedností. Při námětových hrách jsme se proměnili v lékaře, a uplatňovali nové, nasbírané zkušenosti. Skládali jsme jednotlivé části lidského těla, tak aby tvořily správný celek. Prostřednictvím pohybových her jsme se učili správnému pojmenování jednotlivých částí těla. Zkusili jsme si obkreslit kamaráda, a získávali tak představu o tvaru a velikosti postavy. V příštím týdnu si rozšíříme obzory o našem tělu a zaměříme se na smyslové vnímání.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – jednoduché předvánoční tvoření – čerti
Tematicky laděné aktivity
Námětové hry – uplatňujeme nasbírané znalosti
11. – 15.11. 2024 Veverka Čiperka, sbírá sladká jadérka
Jak si žijí zvířátka v zimě? Toto oblíbené téma čekalo na děti v pondělí, a provázelo je po celý týden. Našim záměrem bylo především dětem představit obyvatele lesa a jeho blízkého okolí. Les je domovem pro různé druhy zvířat, proto jsme si nejdříve připomněli rozdíly mezi lesy jehličnatými x listnatými. Demonstrační obrázky nám posloužily k pojmenování vybraných druhů, jejich popisu, včetně pokrytí těla. A nejen to, všímali jsme si jinakostí mezi zvířaty. Vyprávěli jsme si o způsobu přezimování, jejich obživě během zimních měsíců. Seznámili jsme s novými pojmy krmelec x krmítko. Zamysleli jsme se, jak můžeme v zimě zvířátkům přilepšit. V interaktivní knize Svět zvířat jsme čerpali nové informace. Nechyběla ani práce s pohádkou, ve které vystupují zvířátka. Nejdříve jsme si poslechli pohádku Boudo, budko. Prostřednictvím úkolů k textu jsme ověřili porozumění děje. Řešili jsme dějovou posloupnost. Na modelových situacích pohádky jsme se pokusili hledat vzájemnou pomoc a respekt. Z pohádky jsme si odnesli ponaučení o přátelství, pomoci, i další zkušenost s jednoduchou dramatizací. Hlavní roli hráli během celého týdne medvědi. Výtvarná činnost, a pohybová říkanka byla inspirovaná jejich životem. Během celého týdne jsme si osvojovali poznatky o volně žijících zvířatech, rozvíjeli pohybové a zrakové vnímání.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – medvědi – práce s látkou, malba temperovou barvou
Tematicky laděné aktivity
Názorně – demonstrační materiál – procvičujeme oblast časoprostorové orientace nahoře – dole, první – poslední
Práce s pohádkou Boudo, budko
4.11. – 8.11. 2024 Když je Martin v kalendáři, první vločky přiletí
Začátek listopadu je u nás v MŠ tradičně věnován svátku sv. Martina, který zaujímá v kalendáři svoje místo 11.listopadu. Svátek je spojován s první sněhovou nadílkou. Našim cílem bylo představit tradici přechodu podzimu a zimy. Celý týden jsme pracovali s příběhem o sv. Martinovi. Seznámili jsme se s postavou sv. Martina. Prostřednictvím krátké dramatizace, kterou je tento svátek opředen, jsme rozvíjeli v dětech ohleduplný přístup k druhým lidem. Dozvěděli jsme se nové zajímavosti o jeho životě. Tento svátek jsme si zpříjemnili nácvikem nové písně Už Martin na bílém koni, kterou děti doprovodily na rolničky. Odpradávna je tento svátek dnem hostin a radovánek. Martinskému stolu kraluje nejen husí maso, ale i pečivo. Při praktických činnostech jsme si vyzkoušeli jeden druh z martinských pokrmů. Ze slaného těsta jsme vyvalovali a motali rohlíčky do tvaru podkovy. Rohlíčky jsme třídili, počítali i porovnávali. Výtvarná činnost byla zacílena na správnou techniku a práci s vodovými barvami. Děti si volily zimní odstíny, barvy zapouštěly do klovatiny. V uplynulém týdnu jsme se snažili předávat dětem tradice a zvyky, pochopit jejich význam prostřednictvím vzdělávací nabídky, která byla upravena dle věku dítěte.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – zapouštění vodových barev do klovatiny, lepení šablony a vaty
Tematicky laděné aktivity
Matematická pregramotnost – třídíme, porovnáváme dle zadaných kritérií
Čekání na Martina jsme si zkrátili při pohybových a smyslových hrách