Říjen 2024
29.10. – 1.11. 2024 Dešťové kapičky, dostaly nožičky
Podzim už převzal svoji vládu. S jeho nástupem jsme mohli zaznamenat i jeho proměnlivé počasí, které se stalo tento týden nosným základem pro práci v naší třídě. Určovali jsme hlavní znaky podzimu, vztah k určitému počasí. Upevňovali jsme si jednoduché symboly počasí a jejich grafickou podobu. Popisovali jsme aktuální počasí a dávali si naše poznatky do souvislostí se střídáním ročních období. Větrné počasí nám poskytlo nepřeberné množství spadaného listí, které jsme využili při výtvarných činnostech. Děti si naplnily sáčky barevnými listy různých velikostí, lepily části do celku – sovičky. Výsledek dětských prací si můžete prohlédnout na naší chodbě. Nedílnou součástí dne se také stala cvičení motivovaná počasím. V průběhu týdne jsme opakovali a procvičovali básničky a písničky. Dětem byl věnován větší prostor pro spontánní a společné hry na podporu a prohloubení vztahů. Podzimní období je spojeno s příjezdem svatého Martina. Příští týden se seznámíme s tímto svátkem, který je spjat s první sněhovou nadílkou. Budeme si všímat změn počasí a vyhlížet první vločky.
Z nabídky činností:
Výtvarná tvorba – sovičky – práce se spadaným listím
Práce s barvou – kouzlíme veselá sluníčka
Tematicky laděné aktivity
Spontánní a společné hry – rozvíjení nových propojení a vztahů ve třídě
21. – 25.10. 2024 Vyletěl si pyšný drak, vyletěl až do oblak
Odstartovala sezóna drakiád. Papíroví draci patří od pradávna k podzimnímu symbolu. Tento týden byl věnován tomuto rituálu. Vše začalo v pondělí. Hned ráno jsme se pustili s nadšením do výroby. Oblast jemné motoriky jsme procvičili při lepení barevných papírů. Z odpadového materiálu se nám podařilo společnými silami vykouzlit draka. Vymýšleli jsme mu jméno. Nakonec se náš drak pyšní jménem Dráček, Mráček, Papíráček. Zamysleli jsme se, co vše může vidět z výšky. Rozšířili jsme slovní zásobu o antonyma – malý x velký, dlouhý x krátký. Draky jsme porovnávali podle barev a velikostí, dle zadaných kritérií jsme hledali a přiřazovali mašličky. Tematicky jsme zařadili a trénujeme pohybovou báseň Dráček Mráček. Novou píseň Vyletěl si pyšný drak děti doprovodily na Orffovy nástroje. V posledních dnech jsme si nemohli nevšimnout, jak se nám příroda proměnila z babího léta v barevný podzim. Zábavnou formou jsme se naučili rozlišovat a pojmenovat oblečení, které je vhodné oblékat na sychravý podzim. Zejména jsme se snažili upevňovat správnou posloupnost při oblékání. Podzim už nám ukázal rozmary počasí. Déšť jsme mohli vnímat i při vycházce. A tak jsme si výtvarnou technikou tupováním vyráběli deštníky jako přípravu pro nadcházející podzimní dny. Po celý týden nás provázelo dračí téma a různé aktivity, které jsme si užili v téměř plném počtu dětí.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – skupinová práce dětí – drak
technika tupování – deštník (použití a volba barev dle své fantazie)
Tematicky laděné aktivity
Komunitní kruh – řízená činnost, kterou zařazujeme pravidelně po svačince
14. – 18. 2024 Spadlo listí ze stromu, vlétlo nám až do domu
..
Během uplynulého týdne jsme s dětmi nakoukli do kouzelného světa stromů. Prozkoumali jsme je od kořenu, až ke koruně. Veverka Čiperka nás seznámila v jakých částech stromu může ukrývat svoje zásoby potravy, a které druhy rostou kolem nás. Prostřednictvím demonstrace a názorné ukázky jsme stromy rozdělili na jehličnaté x listnaté. Popsali jsme si odlišnosti mezi keři a stromy. Vytvářeli si základní představu, jaké podmínky jsou potřeba k jejich růstu. Zmínili jsme význam dřeva, které nám stromy poskytují. Pokusili se hledat předměty ve třídě, které jsou vyrobené ze dřeva. Při třídění listů jsme si procvičili a upevnili znalost podzimních barev. Motivací pro výtvarnou tvorbu se stal strom před naší školkou. U této činnosti bylo našim cílem osvojovat si okolní skutečnost, učit se pozorovat přírodní jevy, a využít podzimních barev kombinací a mícháním. V současné době tyto podzimní plody kaštanu nenalezneme jen před naši školkou, zdobí i naši nástěnku. 20. říjen je stanoven jako Den stromů. K této příležitosti jsme se připojili do soutěže ZŠ a MŠ Strážek a reprezentujeme naši školku v recitaci a tvorbě plakátu na téma Plody ovocných stromů. V pátek jsme zakončili týdenní téma, během kterého jsme přivítali milou návštěvu – kouzelníka pana Jiřího Krejčího, tvořili, a učili se o životě v korunách stromů.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost – podzimní plody (kaštan)
Tematicky laděné aktivity
Ve středu jsme si užili představení plné smíchu a kouzel. Po roce k nám zavítal opět kouzelník, pan Jiří Krejčí.
7.10. – 11.10. 2024 Foukej, foukej, větříčku, shoď mi jednu hruštičku
Podzim je ve znamení ovoce. Navázali jsme na podzimní sklizeň, a věnovali se plodům, které sklízíme v tomto období v našich sadech a zahradách. Zkoumali jsme různé druhy, které jsme třídili na domácí a cizokrajné. Názvy jsme se pokusili sluchově rozkládat na slabiky. K poznávání jsme zapojili všechny naše smysly. Procvičili jsme základní barvy, porovnávali velikosti, řadili dle požadovaných vlastností. Zmínili jsme nové zajímavosti o prospěšnosti ovoce na naše zdraví. Zdůraznili jsme, že je před použitím nutné ovoce omýt pitnou vodou. Praktické dovednosti jsme procvičili ve středu při pečení tradičního podzimního zákusku. Děti společně krájely jablíčka, procvičily si špetkový úchop při pečení jablečného štrůdlu. Výtvarná činnost byla zaměřena na sklizeň ovoce. Děti za pomoci přírodnin a temperové barvy vyzdobily šablonu hrušky. Správný úchop nůžek procvičily při jednoduchém přestřižení proužků barevných papírů, které lepily na šablonu košíku. V hudební části jsme motivovali podzimním obrázkem a pracovali s písní Foukej, foukej větříčku a písní Jablíčka, kterou děti pro lepší zapamatování textu doprovází pohybovým doprovodem. I přes vysokou nemocnost dětí jsme si užili týden plný zážitků a aktivit, které děti motivovaly k poznávání podzimního ovoce.
Z nabízených činností:
Při pečení jablečného štrůdlu procvičujme praktické dovednosti
Výtvarná činnost motivovaná podzimní sklizní ovoce
Tematicky laděné aktivity
Trénujeme matematické dovednosti
30.9. – 4.10. 2023 Kdo má chytrou hlavičku, denně chroupá mrkvičku
Začátek podzimu přinesl správný čas pro sklizeň podzimní úrody. V tomto týdnu jsme si představili širokou paletu zeleniny z našich zahrádek. Rozpoznávali jsme různé druhy nejen podle názvu, ale i podle tvaru a barev. Představili jsme si možnosti, jak tyto druhy uskladnit, nebo zpracovat. Aktivity a činnosti zaměřené na zeleninu byly postaveny tak, aby rozvíjely matematické představy, orientaci a sluchové vnímání. Motivovali jsme naše malé strávníky, aby nezapomínali do svého jídelníčku tyto druhy pravidelně zařazovat. Na toto téma byla zaměřena i výtvarná činnost, kdy si děti za pomocí šablony a temperové barvy ztvárnily mrkev. Při námětových hrách jsme připravovali v kuchyňce zdravou hostinu pro kamarády, stavěli z kostek zahrádky a prodávali zeleninu. Příští týden nás čeká sklizeň podzimního ovoce.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost na téma: zelenina (mrkev)
Pokus s kukuřicí – tento týden jsme ukončili náš pokus s kukuřicí – pozorovali jsme klíčení, dolévali vodu a zjišťovali, jaké podmínky jsou potřeba k růstu (environmentální výchova)
Tematicky laděné aktivity
Nedílnou součástí našeho režimu tvoří ranní cvičení pro děti
Hrajeme si na obchod se zeleninou, upevňujeme názvy zeleniny