Únor 2025
24. – 28.2. 2025 Masopust zas přišel k nám
Tento týden se nesl v duchu masopustu. Součástí třídních vzdělávacích bloků jsou také tradice a zvyky, které mají svůj význam a svoji myšlenku. Masopust je tím nejveselejším a nejbarevnějším obdobím v roce. Připravili jsme pro děti aktivity, abychom jim snáze přiblížili činnosti a základní zvyky, které jsou přípravou na velikonoční půst. Okrajově jsme si popsali, jak se slavil masopust dříve, a jak nyní. Vyprávěli jsme si, jak vypadá masopustní průvod, a které masky by v něm určitě neměly chybět. S různými prvky masopustu se také děti seznámily prostřednictvím Chaloupky na vršku, v poučném příběhu Jak to bylo na masopustu. Pracovali jsme s pohádkou O Koblížkovi. Hlavní hrdina pro nás připravil spoustu zajímavých úkolů. Při četbě pohádky a řešení dějové posloupnosti jsme se zaměřili a rozvíjeli čtenářskou gramotnost. Pohádka nás inspirovala také při výtvarné činnosti. Vyzkoušeli jsme si pohádkovou cestu Koblížka lesem, kdy jsme u překážkové dráhy procvičili lezení, plazení a přeskoky. Naučili jsme se masopustní píseň a báseň. V pátek jsme si užili karnevalové dopoledne, které zahájila slavnostní promenáda masek. Průvod princezen, zvířátek i superhrdinů doprovázela hudba, která dodala celé akci slavnostní atmosféru. Děti se převlékly do různých kostýmů a zapojily se do připravených her a aktivit. Činnosti tohoto týdne byly motivačně sjednoceny tak, aby vedly k radostnému prožívání masopustních oslav.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost inspirovaná pohádkou O Koblížkovi. Na tučný čtvrtek plníme jitrnice a pečeme koláče
Tematicky laděné aktivity
O Koblížkovi – dramatizace, pohádková cesta Koblížka
Karneval v MŠ
17.2. – 21.2. 2025 Byl jednou jeden domeček
Od pondělí byl pro děti připraven další tematický celek, jehož záměrem bylo poznávání základní charakteristiky pro město a vesnici. Na základě odlišností jsme si vysvětlili rozdíly mezi venkovským životem, i životem ve městě. Přiblížili si jejich výhody, i nevýhody. Na obrázcích jsme popisovali základní části domu. Pracovali jsme s pojmy malý x velký, nízký x vysoký, starý x nový. Každý dostal prostor, aby nám popsal dům, ve kterém bydlí. Prostřednictvím klasické pohádky O třech prasátkách jsme si přirozeně představili, z čeho jsou domy postaveny, a které stroje ke stavbě slouží. Při námětových hrách jsme stavěli z kostek města, a různé tvary domů. Učili jsme se základní praktické dovednosti a dbali na to, aby děti bezpečně znaly celé své jméno a bydliště. Na modelových situacích jsme se učili pochopit význam adresy. Při pobytu venku jsme poznávali důležitá místa v obci a zmínili jsme jejich význam pro obyvatele. Navštívili jsme poštu, i obecní úřad a dozvěděli se, jak funguje místní správa. Výtvarná činnost byla tematicky zaměřena na poznávání základních geometrických tvarů. Děti pracovaly s vodovými barvami, učily se základní kroky a správnou techniku při jejich použití. Jemnou motoriku a kreativitu rozvíjely při lepení domečků podle svých představ. Po celý týden jsme u dětí rozvíjeli kladný vztah k prostředí, ve kterém vyrůstají.
Z nabídky činností:
Výtvarná činnost na téma: naše vesnice – malba vodovými barvami, práce s lepidlem
Návštěva Obecního úřadu v Rozsochách
Tematicky laděné aktivity
Procvičení barev, prostorové orientace, práce s pohádkou O třech prasátkách
10.2. – 14.2. 2025 Ten dělá to, a ten zase tohle
Vzhledem k vysokému počtu nemocných dětí ve třídě, jsme dočasně naši třídu sloučili s třídou Soviček. V průběhu týdne provázelo děti téma povolání. Objevovaly různá povolání, a uvědomovaly si jejich význam. Dětem byl poskytnut dostatek prostoru pro námětové hry, kde uplatňovaly získané vědomosti a dovednosti.
3.2. – 7.2. 2025 Kouzla materiálů
Od pondělí čekal na děti dlouhodobější tematický celek. Bude seznamovat s druhy materiálů, volně naváže na práci, užitek a význam povolání. Záměrem týdenního bloku bylo dětem přiblížit vybrané druhy materiálů, které nás obklopují a jejich charakteristické vlastnosti. V pondělí k nám zavítali pejsek s kočičkou. Maňáskové divadlo s názvem Jak pejsek s kočičkou našli panenku, která tence plakala, nám připomnělo, jak šetrně se máme chovat k hračkám. Vybrané druhy hraček jsme se pokusili rozlišit podle hmatu a procvičili naše vnímání. Dále jsme hračky třídili podle druhu materiálu, všímali si jejich rozdílů – barva, tvar, velikost. Děti se při zkoumání povrchu seznámily s pojmy hladký x hrubý, jemný x drsný. Představili jsme si jejich výrobu a zpracování. Vysvětlili jsme si pojmy související se šetrným tříděním odpadu. Použili jsme jednoduché příklady a jasné obrázky, aby děti lépe pochopily, co znamená recyklace a jak ovlivňuje naši planetu. Upozornili jsme na znečišťování a poškozování životního prostředí. Během týdne jsme se prostřednictvím nabízených aktivit seznámili se základními informacemi z oblasti polytechnické výchovy.
Z nabízených činností:
Pracujeme s látkou, malba temperovou barvou
Tematicky laděné aktivity
Řízená činnost – třídíme odpad, hmatové vnímání předmětů
Hravé a zdravé cvičení