Přeskočit na obsah Přeskočit na navigaci Přeskočit na navigaci

Leden 2025

Punčocháče, ponožky, oblečeme na nožky – oblečení – 27.1. – 31. 1. 2025

Poslední lednový týden jsme si povídali o oblečení. Poslechli jsme si příběh ,,O Kateřince a tlustém červeném svetru“ – seznámili jsme se s příběhem, společně jsme si ho převyprávěli.

Vysvětlili jsme si, jak se oblékáme v kterém ročním období, posloupnost oblékání – čím začínáme, co si oblékáme poslední a proč, proč si uklízíme věci na své místo, apod. Zahráli jsme si hru ,,Já mám, kdo má“ – děti hru zvládají, vede je k vyjadřování celou větou.

Zkoušeli jsme zapínat knoflíky, zipy a předškoláci se učí zavazovat tkaničky.

Velmi oblíbená hra mezi dětmi je ,,Pešek, kterou z dětství zná snad každé dítě.

Děti měly chuť zahrát si na Orffovy nástroje, tak jsme se společně s nimi seznámili, zahráli si na ně a naučili jsme se novou písničku ,,Sněhuláci“.

V lokomočním cvičení jsme využili nářadí na prolézání, ortopedické podložky na masírování nohou, slalomové běhání a prolézání tunelem.

Ve výtvarné činnosti jsme vytvořili zimní čepici s rukavicemi – děti kreslily fixou dle vlastní fantazie, stříhaly a lepily, malovaly obličej vodovými barvami a vše dozdobily sněhovými vločkami.

Výtvarná činnost

Hra na Orffovy nástroje

Lokomoční cvičení

Hra ,,Já mám, kdo má“

Tematické aktivity a volná hra dětí

 

Kuli, kuli, kulitá, to je koule sněhová – 20. – 24. 1. 2025

Další mrazivý týden nás inspiroval k poznávání zimních kontinentů a vytváření povědomí o existenci jiného života a kultur na světě (multikultura).

Zaměřili jsme se na život Eskymáků (Inuitů). Děti si na ně hrály v rámci námětových her pro rozvoj představivosti a fantazie a využívaly ke hře nově získané informace, které vyhledávaly nejel v encyklopediích, ale i v dokumentárních filmech.

Kontinenty jsme hledali na globuse a v atlase světa (Antarktida, Arktida a Grónsko). Nové názvy a pojmy se děti vždy učí rozkládat na slabiky a snaží se sluchové rozlišit hlásky na začátku a konci slova.

Děti byly seznámeny i se zvířaty žijících v těchto oblastech. 20.1. byl Den povědomí o tučňácích, a tak si děti v pracovní činnosti tučňáky vystříhaly a dále s nimi pracovaly. S ,,tučňáčími“ hrátky byla procvičena i číselná řada (1-10) a barvy.

V rámci pohybových her děti hrály oblíbenou koulovačku nebo sochy a další pantomimické polární hry na upevňování znalosti pravé a levé strany a koordinaci celého těla.

Zimní hrátky s Eskymáky pokračovaly také na školní zahradě, kde se děti klouzaly na nových lopatách, hrály si se sněhem a objevovaly tak krásy zimní přírody.

V úterý nám zpestřilo den veselé divadlo o zubní hygieně a zdravé stravě.

Výtvarné a pracovní činnosti

 

Senzorické hry u stolečku

 

Ostatní aktivity u stolečku

 

Námětové hry

 

Pohybové aktivity

Řízené činnosti na koberci

Digitalizace – tablety, interaktivní tabule

Grafomotorika

Pobyt za školní zahradě

Divadelní představení ,,O cukrovém království“

 

 

Rolničky cinkají, koníčci klusají, do kraje přijela paní zima – 13. – 17. 1. 2025

Druhý lednový týden jsme se společně zaměřili na téma Zima. V kruhu jsme si pověděli u obrazového materiálu, jak zima vypadá, co všechno v zimě můžeme dělat, jakým způsobem sportovat, čím nám sníh prospívá, či naopak v čem může být nebezpečný. Vyzkoušeli jsme si pár experimetů se sněhem a ledem – co dříve roztaje, pozorovali jsme, co vše ve zbytku sněhu zůstane za nečistoty,…

Ve výtvarné činnosti jsme si pomocí dlaně ruky vytvořili partu sněhuláků, kterou si děti dokreslily fixem – dle vlastní fantazie. Všechny děti si vypracovaly sněhuláka s geometrickými tvary a přiřazovaly dle barev. Jelikož se sněhulák staví ze 3 koulí různých velikostí, hledali jsme i my ve třídě věci, které najdeme v různých velikostech a děti byly úspěšné, porovnávání velikostí se nám dařilo.

U stolečků na děti každý den čekala tematická nabídka aktivit, která byla zaměřena na rozvoj zrakového vnímání, prostorovou orientaci, sluchové vnímání, počítání vloček a uhlíků v řadě 1-5, barevné rozlišování – skládání barevných knoflíků pro sněhuláka podle předlohy. Zahráli jsme si společně všichni a poté i ve skupinkách postřehovou hru, kde děti měly za úkol najít obrázky se zimní tematikou. Došlo i na několik pohybových her, u kterých jsme se vyřádili a také nasmáli.

V lokomočním cvičení jsme s dětmi procvičili běh, chůzi, podřep,kačenky, válení sudů,… Zacvičili  si s overbally, s kterými jsme si postavili ,,jako sněhuláky“ , kde jsme opět zapojili počty do 5 ve skupinkách. Protáhli jsme si tělo, na overballech jsme si i zasáňkovali.

A lepší počasí než tento týden jsme si na téma Zima nemohli snad ani přát, zažili jsme i sněhové hrátky na sněhu, stavěli sněhuláky, dělali andělíčky, zkrátka užili jsme si ,,Zimu“ se vším všudy.

Výtvarná činnost

   

Rozhovory, pokusy na téma ,,Zima“

Tematicky zaměřené aktivity a volná hra dětí

Lokomoční cvičení

Určování, porovnávání dle velikostí

Postřehová hra

 

Sněhové hrátky

 

 

Na Tři krále, o krok dále – 6. – 10. 1. 2025

Nový rok je tu a my ho přivítali jako Tři králové Ježíška. Děti byly seznámeny s legendou, pranostikami a lidovými tradicemi týkající se svátku Kašpara, Melichara a Baltazara. Vánoční příběh děti poslouchaly, četly z obrázkového čtení a následně i zdramatizovaly. Protože cesta do Betléma byla pro Tři krále dobrodružná a složitá, tak jsme si ji zkusily projít jako překážkovou dráhu s novými pomůckami sloužícími k rozvoji hrubé motoriky. Při pohybových hrách jsme zpívali tříkrálovskou písničku a naučili se básničku Na tři krále doprovázenou pohybem. Z lokomočních cviků děti procvičily stoj, výpon, dřep, vzpor klečmo, prkno, předklon, přeskok snožmo, ale i balanční a dechové prvky. Během individuální práce děti procvičily číselnou řadu, geometrické tvary a velikosti. Tři krále děti ztvárnily také výtvarně, u čehož si procvičily lidskou postavu a graficky se učily znázornit písmena K+M+B. Ty se děti učí poznávat i sluchově při slabikování a určování prvního a posledního písmene ve slově. Protože zima je v plném proudu, využíváme sněhu na školní zahradě a radujeme se ze zamrzlé krajiny.

Výtvarné práce (inkoust, zmizík, vata)

  

Pohybové aktivity (překážková dráha jako cesta Tří králů do Betléma)

Dramatizace 

Další činnosti

Na školní zahradě