Listopad 2024






Naše tělo mozek řídí, oči ty to dobře vidí – lidské tělo (18. 11. – 22.11.)
Tento týden jsme si povídali o lidském těle. Zahájili jsme pohádkou ,,O černé Bertě“, která se dětem velmi líbila a zkoušeli si ji sami zdramatizovat. Děti byly seznámeny s kostrou, jednotlivými částmi těla a funkcemi vnitřních orgánů. Vše jsme hledali a zkoumali v encyklopediích. Učili jsme se vnímat vlastní tělo a také výtvarně ztvárnit lidskou kostru se všemi detaily. Pomocí obrázkových výukových materiálů jsme si vysvětlili strukturu těla a jeho funkce pro život člověka (kostra, svaly, cévy, nervy, orgány, kůže,…).
Vyjmenovali jsme si, jaké má člověk smysly, vyzkoušeli si, co nám voní a co ne, co má jakou chuť, co kolem sebe vidíme a slyšíme.
Celý týden probíhal pravidelný pohyb s protahovacími cviky formou rozcviček s básničkami a přitom se kladl důraz na správné dýchání
Nezapomněli jsme zdůraznit význam péče o zdraví (zdravá výživa, aktivní pohyb, zubní hygiena,..). Více o našem zdraví navážeme příští týden.
Dočkali jsme se i první letošní sněhové nadílky, které jsme hned využili na školní zahradě ke společné hře a dovádění v trošce sněhu.
Výtvarné a pracovní činnosti
Dramatizace pohádky ,,O černé Bertě“, hra na lékaře, volná hra dětí
Aktivity u stolečků
Sněhová nadílka na školní zahradě
Jede Martin na koníčku, slyšíš cinkat podkovičku – 11. – 15. 11.2024
Začíná zima a tu každý rok netrpělivě vyhlížíme s příchodem svátku svatého Martina. Děti byly seznámeny s lidovými tradicemi a pranostikami tohoto dne. Soustředěně poslouchaly svatomartinskou legendu, kterou si v dalších dnech společně zdramatizovaly. Vyzdvihli jsme dobré vlastnosti hlavního hrdiny a hledali k nim protiklady. Vysvětlili jsme si význam nových pojmů (legenda, pranostika, biskup,…).
Jeden ze symbolů si děti vyrobily, u čehož si procvičily drobné prstové svaly a svoji motoriku ruky. Byl to bílý kůň, kterého děti ztvárňovaly i pohybem v rámci cvičení jógy. Té jsme se věnovali téměř každý den s důrazem na kvalitní provádění cviků pro správné postavení, držení těla a techniku dýchání. Mezi lokomoční prvky byl zařazen stoj na jedné noze, vysoké poskoky, cval stranou, lezení a balanční cviky. Hráli jsme také pohybové hry na Martina a vločku nebo Martin hledá svého koně, kdy se děti učily rychle zareagovat na domluvený signál (zvuk, dotek).
Naučili jsme se novou píseň Už Martin na bílém koni. Děti zdokonalují rytmizaci dále hraním na Orffovy nástroje.
Při zapamatování pranostiky ,,Na svatého Martina, kouřívá se z komína“, dělaly uvolňovací grafomotoriku, kterou si procvičily vlnovky a oblouky. Před všemi řečovými činnostmi probíhala tematicky zaměřená motorika mluvidel. Předčtenářská gramotnost byla posílena čtením malovaného příběhu a následným skládáním jeho posloupnosti.
Končí podzim, a tak jsme si shrnuli vše, co k němu patří a co nás čeká v nadcházející zimě, na kterou se všichni moc těší.
Ve čtvrtek proběhlo první odpoledne pro předškolní děti, které se tak společně s rodiči mohly aktivně připravovat k budoucímu zápisu do první třídy a seznámit se s tím, co je ještě čeká na cestě budoucího školáka.
Výtvarné a pracovní činnosti
Dramatizace
Polytechnika a grafomotorika
Pohybové aktivity
Odpoledne pro předškoláky
Veverka čiperka, sbírá sladká jadérka – 4. 11. – 8.11. 2024
Pomalu se nám blíží zima, a tak jsem si s dětmi povídali o lesních zvířátkách, které se chystají na přezimování. Popsali jsme jejich vzhled, kde žijí, co mají za stravu. V komunikačním kruhu jsme provedli artikulační a dechové cvičení, zahráli hru s padákem ,,na dupající ježky“ – děti hru již bezpečně znají. Téměř každý týden hrajeme hru s obrázkovým materiálem ,,Já mám, kdo má“, který je vždy tematicky zaměřený. Společně jsme hledali lesní zvířátka i v písničkách a pohádkách. Děti soustředěně poslouchaly vypravování známých příběhů (Karkulka, Smolíček pacholíček, Budulínek,…) a ve veršovaných verzích pana Hrubína hledaly rýmy.
Ve výtvarné činnosti děti temperovými barvami výtvarně ztvárnily stromy v lese. Následně vyhledaly zvířata v časopisech a dle fantazie je do svého lesa nalepily.
Mnoho činností u stolečků bylo zaměřeno na zrakové vnímání – např. hledání rozdílů, skládání obrázků dle předlohy, hledání stínů a také na prostorovou orientaci – najdi kde je zvířátko, urči kde je zvířátko (pojmy pod, nad, za,…).
Lokomoční cviky jsme tento týden zaměřili na rovnováhu, běhání, válení sudů, stoj na jedné noze, házení a chytání míče. Děti ztvárňovaly zvířata i pohybově a učily se napodobit pohyb podle vzoru při hudebně pohybové hře Chodí medvěd po zahradě nebo Zajíček v své jamce.
Výtvarné a pracovní činnosti
Individuální řízená práce u stolečku
Společné řízené činnosti na koberci